DIY

DIY: Maak je eigen Avocado en Ananasplant!

avocado pit

Een tijdje geleden kwam ik op internet een plaatje tegen met instructie hoe je een avocadopit kunt laten uitgroeien tot een avocadoplant. Gisteren at ik tussen de middag avocadosalade (zie recept: Avocadosalade )en tijdens het snijden van de avocado moest ik ineens hier weer aan denken.

Ik heb de pit voorzichtig schoongemaakt en er vervolgens 4  satéprikkers ingestoken zodat de pit niet in het (borrel)glaasje met water zou vallen.

Het duurt ongeveer 2 tot 3 weken voordat de pit ontkiemt en ik ‘m in de potgrond kan plaatsen. Ik ben benieuwd of de pit uiteindelijk uitgroeid tot een plant of misschien zelfs wel een boompje! Zie onderstaand plaatje voor de instructie.

avocado plant maken

 

Intussen ben ik ook bezig met een ananasplant. Hierbij haal je het groen van de ananas af en laat je het eerst een week drogen. Zo droogt het mooi op en heb je weinig kans dat het groen later gaat rotten.

Na het drogen is het de bedoeling dat je het ananasgroen in een bakje met water zet zodat er worteltjes aankomen.  Natuurlijk is het wel belangrijk dat je dit op een lichte en redelijk warme plek doet, liever nog niet buiten. Ook moet je er op letten dat het groen van de ananas er gezond uit ziet, niet geel of grijsachtig.  Zie onderstaand plaatje voor instructie. Ook hier kan het heel lang duren voordat er uiteindelijk een heus bloempje in bloeit.. Ben benieuwd!

ananas plant maken

Om de kans op succes te vergroten is het verstandig om meerdere pitten of ananaspluimen te planten.

 

Een gedachte over “DIY: Maak je eigen Avocado en Ananasplant!

Geef een reactie

